marți, 18 ianuarie 2011

"Gorila invizibila" - Cum ne tradeaza intuitia?


Intuitia este acel tip de cunoastere imediata care nu se serveste de rationament sau de cunostintele dobandite, in vreme ce ratiunea este ansamblul capacitatilor omului de a gandi, a stabili raporturi si conexiuni intre idei, a exprima judecati, a discerne adevarul de minciuna, ceea ce e corect de ceea ce e incorect. Si, inca din vremea lui Aristotel, ratiunea a fost contrapusa cunoasterii intuitive.

In ultima instanta, granita dintre intuitie si ratiune rezulta a fi, insa, destul de obscura: ne lovim mereu de termenul "rational" atribuit la ceva ce in realitate este intuitiv; apoi, multi oameni considera, in mod eronat, drept intuitive pozitii rationale in care le lipsesc mai multe informatii pentru o elaborare logica sau statistica a situatiei. In multe scenarii incerte, cred insa specialistii, decizia luata nu este insa deloc una intuitiva, ci este pur si simplu coerenta cu o procesare rapida a datelor putine avute la dispozitie; cel mai probabil aproximativa, dar nu intuitiva. Ce-i drept, se spune ca rationalitatea permite utilizarea intuitiei atunci cand timpul de procesare ar fi prea lung si ar dauna scopului deciziei. Vezi "vorba lunga, saracia omului".

Si totusi, pe cat se pare, multi dintre noi isi formeaza ideile cu privire la concepte precum timpul, energia, viteza, prin intermediul experientelor din viata de zi cu zi, intuitiv. Iar in unele circumstante, tot intuitiile noastre sunt cele care ne induc in eroare cu privire la adevara natura a realitatii.
Mai in gluma, mai in serios, un exemplu de aplicatie eronata a intuitiei este considerata pana si dragostea la prima vedere: lasand la o parte alte consideratii, spun unii cercetatori, nu exista niciun motiv pentru a te azvarli cu capul inainte si a nu strange mai multe informatii care sa te ajute sa iei o decizie "rationala" si in viata amoroasa.




Orbi din neatentie

Focalizarea atentiei asupra anumitor detalii te face orb la alte evenimente survenite pe neasteptate. Este celebrul efect al "gorilei invizibile", demonstrat in urma cu ceva vreme intr-un video-experiment de catre doi psihologi congnitivisti.

Sa privesti, dar sa nu vezi: orbirea din lipsa de atentie, asa-numita "inattentional blindness", este ceea ce se intampla atunci cand, observand o scena sau o imagine, ne concentram asupra anumitor detalii, scapand complet din vedere altele, chiar daca sunt destul de batatoare la ochi. Intr-un experiment bizar, cei doi psihologi cognitivisti, Daniel Simons si Christopher Chabris, au demonstrat ca, ocupati sa numere pasele dintre cativa jucatori de baschet, jumatate dintre participantii la studiu n-a observat un personaj imbracat in gorila traversand cadrul. Daca vi se pare incredibil si vreti sa faceti testul, priviti noua versiune a video-ului prezentata pe 10 mai, in cadrul evenimentului "The Best Illusion of the Year" desfasurat la Naples, Florida, in Statele Unite.

Intr-o carte pe tema experimentului - "The Invisible Gorilla: And other ways our intuitions deceive us"-, prezentata recent in New Scientist, Simons si Chabris explica si scopul demersului lor, acela de a arata cat de usor este sa ignori lucruri aflate exact in fata ta, atunci cand nu te-astepti sa le vezi intr-un anumit context si felul in care iluziile si ideile preconcepute ne induc in eroare zi de zi.
In carte, ei analizeaza ceea ce considera a fi sase dintre cele mai comune erori ale intuitiei:

  • orbirea din neatentie (a nu vedea lucruri aflate in campul vizual);
  • credinta ca amintirile sunt mai exacte decat sunt in realitate;
  • tendinta de a crede ca o persoana este competenta daca este sigura de ea;
  • iluzia cunoasterii (stim mult mai putin decat credem ca stim);
  • supozitia ca intre lucrurile care se intampla in acelasi timp exista o relatie de cauzalitate;
  • credinta populara - tot mai raspandita - ca exercitiile cognitive ne fac mai destepti (de fapt, se pare ca exercitiile fizice ar avea un efect mai puternic).

In opinia lui Chabris si Simons, rateurile atentiei sunt tot mai relevante in contextul vietii moderne, in care oamenii se bizuie tot mai mult pe tehnologie, pe masini si pe telefoane mobile. A observa cu o intarziere de o zecime de secunda un eveniment neasteptat poate ca nu are nicio consecinta atunci cand mergi pe jos dar, daca esti la volan, te poate ucide. Ceea ce face si mai salutara o alta descoperire: aceea ca a vorbi la telefon iti tripleaza sansele de a nu mai observa ceva neasteptat, cum ar o gorila intr-un grup de jucatori de baschet.


Confuzia din creier

Tot recent, la Universitatea din Sydney, Australia, cercetatorii Colin Clifford si Justin Harris si-au propus sa determine masura in care semnalele vizuale provenite din ochii nostri reusesc sa patrunda in reteaua de elaborare a creierului fara a fi inregistrate in mod constient. Ei au remarcat ca semnalele de feedback transporta informatii despre ceea ce ne asteptam sa vedem, influentand, intr-o oarecare masura, felul in care interpretam informatiile vizuale primite. Confruntat cu doua semnale vizuale contradictorii, observatorul o alege pe cea la care se asteapta cel mai mult, au aratat oamenii de stiinta. Clifford si Harris au pornit, in studiul lor, de la asa-numita rivalitate binoculara - maniera prin care creierul pune laolalta informatiile provenite de la cei doi ochi pentru a da mai multa profunzime vederii -, constatand ca, atunci cand cele doua imagini sunt atat de diferite incat nu pot fi "convinse" sa fuzioneze, creierul o alege doar pe una si o suprima pe cealalta, asa incat perceptia trece spontan de la o imagine la alta la fiecare cateva secunde.

Prin urmare, atunci cand privim in jurul nostru cu atentie, creierul integreaza intr-o imagine unica scene - usor diferite intre ele - furnizate de catre cei doi ochi, iar in cazul in care acestia percep lucruri complet diferite, creierul sare de la o imagine la alta fara a putea decide care dintre ele este cea "adevarata". Si asa se nasc si multe dintre iluziile optice. In opinia lui John Pettigrew, neurobiolog la Universitatea Queensland din Brisbane, Australia, astfel de fenomene apar atunci cand cele doua emisfere ale creierului se lupta pentru suprematie. Pentru a-si demonstra teoria, el a supus emisferele cerebrale a zeci de voluntari la tot soiul de "tratamente", unul mai "neortodox" decat celalalt: le-a amestecat gandurile subiectilor cu ajutorul unor campuri magnetice, le-a turnat apa cu gheata in urechi, i-a facut sa rada in hohote. Si, astfel, Pettigrew a descoperit ca, atunci cand o parte a creierului este blocata, cealalta reuseste sa-si impuna propria imagine, chiar daca ceea ce vad ochii este total diferit. Realitatea este ca, ochii nostri sunt bombardati de o cantitate impresionanta de informatii vizuale in fiecare clipa dar, in cea mai mare parte din cazuri, avem capacitatea de a ne concentra doar asupra detaliilor care ne intereseaza. Cum functioneaza, asadar, pilotul automat cu care este dotat creierul uman? In 2009, cercetatorii de la Massachusetts Institute of Technology (MIT) au reusit sa dea o explicatie atentiei distributive si capacitatii noastre de a face mai multe lucruri in acelasi timp. Pe cat se pare, undele cerebrale "sincronizeaza" activitatea anumitor arii nervoase cu simtul vederii si ne permit sa ducem la bun sfarsit actiuni ce presupun o precizie extrema, chiar si atunci cand suntem neatenti

Motorul Otto. Motorul Diesel.


Definitie: Se numeste motor cu combustie interna orice dispozitiv care obtine energie mecanica direct din energie chimica prin arderea unui combustibil intr-o camera de combustie care este parte integranta a motorului (spre deosebire de motoarele cu ardere externa unde arderea are loc in afara motorului.).

Exista de fapt patru tipuri de baza de motoare cu ardere interna dupa cum urmeaza: motorul Otto,motorul Diesel, motorul cu turbina pe gaz si motorul rotativ.

Motorul Otto este denumit astfel dupa numele inventatorului sau Nikolaus August Otto, iar motorul Diesel dupa in aceeasi maniera dupa numele inginerului german de origine franceza Rudolf Diesel. Motorul Diesel este folosit pentru generatoare de energie electrica, de asemenea el este utilizat si la camioane si autobuze precum si in unele automobile. Motorul Otto este motorul folosit pentru majoritatea automobilelor.

Componentele unui motor diesel

Sectiune printr-un motor

Partile esentiale ale unui motor Otto si Diesel coincid. Camera de ardere este formata dintr-un cilindru inchis la un capat si un piston care aluneca de sus in jos. Printr-un sistem biela manivela pistonul este legat de un arbore cotit care transmite lucrul mecanic spre exterior (de obicei cu ajutorul unei cutii de viteze). Rolul arborelui cotit este acela de a transforma miscarea de “du-te vino” a pistonului in miscare de rotatie.

Un motor poate avea de la unu pana la 28 de cilindri (pistoane) care pot fi asezate asa zis in linie sau in V. Sistemul de alimentare cu combustibil consta dintr-un rezervor o pompa si un sistem pentru vaporizarea combustibilului care l-a motorul Otto poate fi carburator sau la masinile de constructie recenta sisteme de injectie. Aceste sisteme de injectie sunt gestionate electronic iar eficienta lor a facut ca ele sa fie folosite pe majoritatea automobilelor

Aerul din ametecul carburant precum si gazele evacuate sunt gestionate de supape actionate mecanic de un ax cu came. La toate motoarele este necesar un sistem de aprindere a combustibilului care la motorul Otto este o bujie. Conform principiului al doilea al termodinamicii un motor trebuie sa cedeze caldura; in general acest lucru este realizat in doua moduri, prin evacuarea gazelor rezultate din arderea carburantului si prin folosirea unui radiator. In timpul deplasarii unui vehicul echipat cu un motor cu ardere interna simpla deplasare genereaza un flux de aer rece suficient pentru a asigura mentinerea temperaturii motorului in limite acceptabile dar pentru ca motorul sa poata functiona si cand vehiculul sta, radiatorul este echipat cu unul sau mai multe ventilatoare. De asemenea se mai folosesc si sisteme de racire cu apa mai ales pentru barci.

Motorul Otto

Motor Morris din 1925

Motorul Otto standard este un motor in 4 timpi in care pistonul face 4 curse. Sa vedem care sunt acestea:

Timpul 1:Admisie pistonul porneste de la capatul superior al cilindrului si in cilindru este aspirat amestecul de aer si benzina deoarece supapa de admisie este deschisa la sfarsitul acestui timp pistonul ajunge la capatul inferior si supapa de admisie este inchisa.

Timpul 2:Compresie adiabatica, amestecul se incalzeste pana cind pistonul ajunge la capatul superior.

Timpul 3:Ardere si destindere adiabatica; o descarcare electrica a bujiei aprinde amestecul carburant a carui ardere are loc rapid, ca o explozie. De aici provine si denumirea alternativa de motor cu explozie. Presiunea si temperatura in cilindru cresc brusc si pistonul este impins. Timpul 3 este timpul motor, in care se efectueaza lucru mecanic asupra pistonului. La sfarsitul acestui timp se deschide supapa de evacuare

Timpul 4: Evacuarea gazelor arse in atmosfera in atmosfera incepe printr-un proces de racire izocora, pana cand gazele ajung la presiunea atmosferica. Pistonul se ridica si gazele sunt evacuate supapa de evacuare fiind deschisa. La capatul ciclului supapa de evacuare se inchide supapa de admisie se deschide si incepe un nou ciclu.

Randamentul mecanic efectiv al unui motor Otto modern este de circa 20-25%

Motorul Diesel

Rudolf Diesel

La 18 martie 1858, cand, la Paris, se nastea cel al carui nume este purtat astazi de motoarele pe motorina: Diesel,… Rudolf Diesel, si care a trait pana pe 29 septembrie 1913. Cam atat ar fi de spus despre el, dar este mult de spus despre inventia lui (motorul diesel) pe care a patentat-o in 1892.

Rudolf Diesel a conceput motorul diesel ca o alternativa mai accesibila pentru intreprinzatorii particulari avand in vedere dimensiunile variabile si costul scazut al motorului si al carburantului, fata de motoarele cu aburi care aveau un randament foarte scazut.

Totul a pornit de la obsesia lui pentru a doua lege a termodinamicii si maxima eficienta a ciclului Carnot.

Incepand din 1885, timp de 13 ani, Diesel a lucrat la motorul sau, intr-un laborator-magazin din Paris. La fabrica de masini de la Augsburg, pe la sfarsitul lui 1896 si inceputul lui 1987, primul model al lui Diesel, un cilindru inalt de fier cu o volanta la baza, functiona autonom pentru prima data.

Rudolf Diesel

El cantarea 5 tone, producea 20 cp la 172 rpm si opera la o eficienta de 26.6%.

Rudolf Diesel a mai petrecut inca vreo 2 ani la perfectionarea lui si, la sfarsitul anului 1896, a prezentat un nou model cu o eficienta mecanica (teoretica) de 75.6%, fata de motoarele cu aburi care aveau o eficienta de 10% sau mai putin.

Primul motor diesel

Cu toate acestea productia lor a mai fost intarziata inca un an, dar aceasta nu l-a impiedicat sa devina milionar prin vanzarea drepturilor de comercializare a inventiei lui.

Dupa ce am inteles cum a aparut, sa intelegem si cum functioneaza acest tip de motor.

Modul de functionare al motorului diesel in 4 timpi

Motoarele diesel in 4 timpi sunt folosite la masini,locomotive,vapoare etc. Principala diferenta fata de un motor pe benzina in 4 timpi e faptul ca combustibilul e injectat in cilindru si nu intra in amestec cu aerul prin supapa de admisie.Iata ciclul de functionare al unui motor diesel in 4 timpi:

Timpul 1-Admisia

Prin deschiderea supapei de admisie, pistonul se duce in jos deplasandu-se de la punctul mort superior in punctul mort inferior si se introduce aer in cilindru.

Timpul 2-Compresia

Dupa inchiderea supapelor, pistonul incepe sa se deplaseze dinspre punctul mort inferior spre cel superior comprimand aerul din piston. La un anumit moment al compresiei, prin injector este introdus, in cilindru, combustibilul pulverizat.

Timpul 3-Arderea si detenta

Amestecul de aer cu vapori de motorina, comprimat intr-un timp foarte scurt, explodeaza, impingand pistonul din punctul mort superior in punctul mort inferior.

Timpul 4-Evacuarea

Supapa de evacuare se deschide, iar cea de admisie ramane inchisa si, prin deplasarea pistonului din punctul mort inferior in cel superior, sunt evacuate gazele arse din cilindru.

Pe durata timpilor 1, 2 si 4 miscarea este transmisa de la arborele cotit la piston, iar pe durata timpului 3, miscarea este transmisa de la piston la arborele cotit, fiind de fapt cea care genereaza functionarea motorului.

Pentru o mai buna intelegere a modului de functionare a motorului diesel (motor cu aprindere prin compresie) vom explica mai amanuntit fenomenele care se petrec pe durata timpilor 2 si 3.

Combustibilul, introdus prin injectare in cilindru, se autoaprinde venind in contact cu aerul, comprimat in prealabil in cilindrul motorului, datorita temperaturii inalte realizate prin comprimare. Presiunea aerului comprimat este cuprinsa intre 30 si 60 at. si temperatura 500°C si 700°C, corespunzator unui raport volumetric de comprimare cuprins intre 12:1 si 22:1. Introducerea (pulverizarea) combustibilului in cilindru se face cu ajutorul injectorului.

Presiunea necesara pentru pulverizarea combustibilului se realizeaza cu o pompa de injectie. Randamentul total (efectiv) al motorului diesel este cuprins intre 0.28 si 0.40. Motoarele diesel se folosesc in centrale termoelectrice, pe nave, locomotive, autovehicule etc.

Ciclul de functionare al motorului diesel

Trasand schema de functionare a motorului diesel, in sistemul de coordonate presiune (p) si volum (v), observam urmatoarele transformari, in functie de cei 4 timpi ai motorului:

Timpul 1- Aspiratia lb118y2189zbbp

A›1 absorbtie izobara

(P1=constant=presiunea atmosferica)

Schema de functionare a motorului diesel

Timpul 2- Compresia

1›2 compresie adiabatica

(P2 este de cca. 35-50 atm., iar temperatura de aproximativ 700-800°C )

Timpul 3- Arderea si detenta

2›3 ardere izobara

(arderea este lenta, concomitent cu deplasarea pistonului, marindu-se volumul de la V2 la V3)

3›4 detenta adiabatica

(este singurul timp, motor, cand se efectueaza lucru mecanic)

Timpul 4-Evacuarea

4›1 destindere izocora

(momentul cand se deschide supapa de evacuare, iar pistonul este in punctul mort inferior)

1›A evacuare izobara

(gazul este impins de piston afara, la P1=constant=presiunea atmosferica)

Motoarele Diesel cu camere de ardere divizate (separate) jetul de combustibil este injectat intr-un compartiment separat de camera de ardere propriu-zisa din cilindru. In aceasta categorie intra:

a) Motoare cu camera de vartej (turbulenta), la care camera separata (de forma cilindrica sau sferica) comunica cu cilindrul printr-un canal de forma unui ajutaj, dispus tangential la camere

separate. Astfel, in timpul comprimarii in camera separata in care are loc injectia, se produce un vartej puternic care mareste viteza de ardere. Acelasi vartej produce in cilindru o miscare circulara a aerului, favorabil extinderii rapide si uniforme a frontulul de flacara. Prin aceasta circulatie se asigura arderea in cilindru a combustibilului care s-a aprins in camera de vartej. Volumul camerei de vartej reprezinta 50-80% din volumul total al camerei de ardere.

b) Motoare cu antecamera (camera de preardere), la care injectia are loc intr-o camera separata, de forma cilindrica, tronconica sau sferica, reprezentand 25-40% din volumul total al camerei de ardere, si care comunica cu cilindrul prin unul sau mai multe orificii de sectiune redusa care au rolul unor duze .

c) Motoarele cu camera de vartej si cu injectie directa Ia care injectorul este proiectat astfel incat sa dirijeze un jet direct in camera principala de ardere si altul (cu debit mai redus) in camera secundara de vartej. Arderea incepe in camera secundara, dand nastere unui curent invers in camera principala de ardere si favorizand procesul de ardere.

O caracteristica comuna a motoarelor Diesel cu camere divizate este functionarea mai lina datorita cresterii mai reduse a presiunii in cilindrul motorului. Ca dezavantaj se remarca necesitatea montarii unei bujii incandescente in camera separat utilizata pentru pomirea la rece.

Motoarele Diesel cu camera de ardere nedivizata (camera unitar), combustibilul este injectat direct in camera de ardere (de unde denumirea de motoare cu injectie directa). Pentru ca sa se asigure o ardere buna, este necesara o intensificare a miscarii aerului in cilindru. Aceasta se produce ori cu supapa ecran ori cu ajutorul unor forme corespunzaoare ale camerei de ardere realizate in capul pistonulul (cu praguri de turbionare). In primul caz carburantul este injectat aproape perpendicular pe directia de deplasare a aerului, obtinandu-se reducerea consumului specific de combustibil la sarcini mari. In celalalt caz carburantul este injectat direct pe peretele camerei si formeaza acolo o pelicula in care se vaporizeaza rapid. In prezent sunt utilizate diferite sisteme de crestere a puterii specifice a motoarelor Diesel. Cel mai utilizat este supraalimentarea prin precomprimarea aerului admis in cilindru cu un airbocompresor. Procedeul se bazeaza pe folosirea energiei gazelor arse evacuate din cilindru intr-o turbina. Antrenat de catre gaze, turbina actioneaza o suflanta (compresor) cuplata pe acelasi arbore, care comprima aerul inainte de aspiratia in cilindru.

Concluzii

Motorul Diesel difera de cel Otto doar prin faptul ca arderea are loc la volum constant si nu la presiune constanta. Majoritatea motoarelor Diesel sunt de asemenea in 4 timpi dar functioneaza diferit. In primul timp este aspirat aer nu si motorina. In timpul 2 aerul este incalzit prin comprimare pana la circa 440 grade C. La sfarsitul acestui timp este injectata motorina care se auto aprinde datorita temperaturii mari a aerului. Timpul 4 este ca si la motorul Otto unul de evacuare.

Randamentul unui motor Diesel este mult mai mare decat al unui motor Otto si astazi se situeaza putin peste 40%. Motoarele Diesel sunt motoare relativ lente cu viteze ale arborilor cotiti de 100 pana la 750 rpm spre deosebire de motoarele Otto care au viteze ale arborilor cotiti de circa 2500-5000 rpm. Deoarece motoarele Diesel folosesc rate de compresie de 14 la 1, sau mai mari, spre deosebire de motoarele Otto care au rate de compresie intre 8 la 1 si 10 la 1, ele trebuie sa aiba o constructie mai rigida de aceea sunt mai scump de fabricat. Acest dezavantaj este compensat de randamentul mai mare si de faptul ca motorina este mai ieftina decat benzina.

Avantaje si dezavantaje ale motorului diesel in 4 timpi

Motoarele diesel in 4 timpi au un randament mult mai bun decat cele pe benzina.Cu toate acestea motorina are dezavantajele sale.Unele motoare diesel au bujii incandescente,deoarece la temperaturi scazute,aerul din cilindrii nu se poate incalzi indeajuns de tare pentru ca motorina injectata sa se aprinda.

Pasi importanti in evolutia motorului diesel

1892-Este patentat primul motor cu aprindere prin compresie de catre Rudolf Diesel

1894-Motorul lui Diesel functioneaza pentru prima data

1897-Este construit la Fabrica de Motoare din Augsburg (cunoscuta acum sub numele MAN) primul motor cu aprindere prin compresie, cu un cilindru, producea 20 cp la 172 rpm si cantarea 5 tone

1898-Primul motor diesel stationar este instalat intr-un gater din Germania

1900-Motorul diesel castiga Marele Premiu al Expozitiei internationale din Paris

1904-Prima centrala electrica actionata de un motor diesel construita in Kiev, Ucraina

1912-Prima calatorie a primului vas, Selandia, propulsat de un motor diesel

-Aparitia primului dispozitiv mecanic de injectie, care a inlocuit sistemul de injectie pneumatic, permitand astfel utilizarea motorului diesel la autovehicule

1914-Motoarele diesel incep sa fie folosite de caile ferate germane

1921-Primul motor dezvoltat in colaborare de Dl. Tartrais si Peugeot este prezentat la Salonul Auto din 1921

-Prototipul Peugeot 156 echipat cu un motor diesel cu 2 cilindri, in 2 timpi, 40 cp, a fost testat pe traseul Paris-Bordeaux realizandu-se o viteza medie de 48 km/h

-Aceasta a marcat nasterea autoturismului propulsat cu motor diesel, dar au mai trecut multi ani pana s-au comercializat primele modele

1922-Se introduce motorul de tractor cu 2 cilindrii, 30 cp., 800 rpm de catre Benz

1923-Benz introduce primul motor de camion cu injectie indirecta

1924-Benz introduce motorul de camion cu 4 cilindrii, 50 cp., 1000 rpm. MAN realizeaza primul motor de camion cu injectie indirecta

1927-Robert Bosh lanseaza productia primei serii de pompe de injectie

1935-Citroen ofera spre vanzare primul autoturism echipat cu motor diesel (Rosalie 10cv)

1954-Volvo incepe productia de camioane turbo diesel

1989-Firma Lucas stabileste noul record mondial de economie la consumul de motorina cu Citroen AX diesel (2.5l/100 km)

miercuri, 12 ianuarie 2011

Cele mai bizare experimente ştiinţifice


Un psiholog din Ohio a vrut să afle dacă râsul celor gâdilaţi este o reacţie învăţată sau moştenită. El şi-a testat proprii copii, ajungând la concluzia că râsul este un răspuns înnăscut.

Un alt cercetător interesat de misterele fiinţei umane a repetat continuu fraza "Degetele mele au un gust groaznic de amărui" în mijlocul unor copilaşi adormiţi. Prin acest experiment el pretinde că cei mici au scăpat de obiceiul suptului degetelor, dovedind că învăţarea în somn este posibilă.

Nici universităţile nu se lasă mai prejos cu experimentele ciudate. Penn State University a demonstrat printr-un studiu că masculii curcani se împerechează cu păpuşi gonflabile, dacă acestea sunt realizate cât mai aprope cu putinţă după asemănarea lor.

Aceste experimente bizare nu sunt rezultate doar ale contemporanităţii. În anul 1954 chirurgul rus Vladimir Demikhov a creat un câine cu două capete, aminteşte acelaşi ziar.

În anii '60, directorul grădinii zoologice din Oklahoma i-a injectat unui elefant o doză de LSD de 3000 de ori mai mare decât cantitatea suportabilă de un om. Ipoteza lui era că elefantul va înnebuni, însă a fost infirmată de moartea animalului la doar câteva minute după realizarea experimentului.

Cel mai crud experiment realizat se dovedeşte a fi cel din anii '60, când unor soldaţi americani aflaţi într-un avion, la un antrenament de rutină, li s-a spus că s-a stricat un motor şi că se vor prăbuşi în ocean. Aceştia au primit formulare de asigurare pentru a le completa, însă nu au reuşit să se concentreze. Concluzia experimentului a fost că în condiţii de stres maxim, omului îi sunt afectate abilităţile cognitive

[ redactia@bihoreanul.ro ]